zaterdag 4 augustus 2018

Relaxt op het platteland

Vanmorgen hebben we het voor de verandering eens lekker rustig aan gedaan. Ik was om 8.00 uur wakker en heb eerst even lekker liggen lezen. Toen Maurice en Olaf wakker werden ben ik onder de douche gestapt, heb me aangekleed en ben naar de receptie gelopen om te informeren of er nog plek was op de gratis sightseeing tour die het hotel aanbiedt. We konden nog mee om 13.15 uur dus ik heb ons ingeschreven.

Daarna ben ik de foto's gaan uploaden in het blog en om half 10 hebben we Caro wakker gemaakt.
Voor het ontbijt zijn we naar de Bird in Hand Bakery gereden (van, jullie raden het vast al, dezelfde familie). Wat een lekkere dingen hadden ze daar allemaal, cakes, muffins en diverse soorten pie. Een aantal dingen mocht je proeven en vooral de Shoofly pie was echt verrukkelijk!

Als ontbijt hebben we dit keer ongezond gedaan door te kiezen voor een donut. Mag best een keertje, toch? En ze waren heerlijk!

Hierna zijn we naar de overkant gegaan, naar de Farmers Market. Hier verkopen ze allemaal lokale producten, groente, fruit, vlees, maar ook allerlei zoete producten en natuurlijk ook souvenirs. We hebben hier weer een magneet toegevoegd aan onze verzameling.

Vervolgens zijn we in de auto gestapt en wat gaan rondrijden door de omgeving. Echt overal kwamen we de koetsjes tegen, het blijft een apart gezicht. En vooral ook door de kleding van de Amish, de mannen met de zwarte hoed en het gekke baardje en de vrouwen in hun lange jurken met schort en kapje op hun hoofd.

We zijn wat covered bridges gaan bekijken in de omgeving.

Voordat het tijd was om naar de Family Inn te rijden zijn we eerst een ijsje voor Olaf gaan halen bij de Bakery. Maurice en ik hebben samen een Shoofly pie gedeeld en Caro heeft er ook van geproefd en zelfs zij vond het lekker!

Om 13.15 uur reed de bus voor. Met nog 5 andere mensen gingen we de tour maken. We werden rondgereden over de achterafweggetjes langs de vele boerderijen, zowel Amish als 'English' (zo noemen de Amish iedereen die niet Amish is). Tijdens het rondrijden vertelde de bestuurder veel over de Amish. Ze gebruiken dus geen elektriciteit of gemotoriseerde voertuigen. Ze doen niet aan uiterlijk vertoon, de huizen zijn verzorgd maar ze gebruiken geen decoraties voor feestdagen of voor herfst of lente (bijv deurkrans). De kleding is ook zo simpel mogelijk en bedekt zoveel mogelijk van het lichaam. Schoonheid zit van binnen en niet van buiten. Dat rare baardje laat een man groeien zodra hij getrouwd is. Kinderen gaan tot hun 14e naar school, daarna gaan ze werken. Zodra een jongen 16 wordt krijgt hij een paard en wagen, zodra een meisje 16 wordt krijgt ze een naaimachine! Best raar om je te beseffen dat deze mensen nog steeds leven als 100 jaar geleden!

De tour duurde 2 uur en we hebben 2 korte stops gemaakt bij 2 Amish Farms waar ook winkeltjes bij waren. Bij de 2e stop hebben we een verse pretzel gekocht, heerlijk!

En na de tour zijn we naar het hotel gegaan voor een paar uurtjes relaxen bij het zwembad. Ook wel eens lekker, zeker nu het weer vandaag zo mooi was! En liggend bij het zwembad zagen we de hele middag van die grappige koetsjes voorbij rijden.
O, onderstaand trouwens het uitzicht vanuit ons hotel, niet slecht toch?

Om 19.00 uur zijn we gaan eten, weer bij het Bird in Hand Family Restaurant. Dit keer hebben Maurice en ik gekozen voor het Dinner Smorgasbord, oftewel het buffet. Lekker gegeten met als afsluiter een stukje van mijn nieuwe favoriete taart, de Shoofly pie, jummy!!!

Toen we klaar waren met eten was het nog best vroeg. Olaf wilde nog een keer zwemmen in de Family Inn, maar ik opperde het idee om te gaan minigolfen en dat vond iedereen een goed idee.
We vonden het verrassend leuk en hebben echt veel lol gehad.

En tot 2x toe kregen we gezelschap van een stinkdier!

Rond half 11 waren we weer op de kamer. Tijd om alles in te pakken. Morgen nemen we de bus naar New York dus alles moet in de koffers zitten, geen losse tasjes meer. Gelukkig zit de busstop in NYC vlakbij ons hotel waar we de laatste 5 nachten van de vakantie zullen verblijven dus we hoeven niet weer zo'n eind door NYC te zeulen met onze koffers.

1. Heerlijk nog even de tijd in de big Apple geniet ervan

2. Hey Family Straver! Wat een coole trip zeg, en leuk om te lezen. Veel nieuwe dingen geleerd en wellicht gaan wij ook eens naar de Oostkust na het lezen van jullie verhalen ;-) Blijf genieten, vooral ook in NY!

3. Geweldig... de Amish. Dat lijkt mij ook super om hun levenswijze van dichtbij te zien. Nu nog 5 dagen NY... ge niet er van.